zondag 30 november 2014

Zoniënwoud Brussel

Aanrader : mountainbiken in het Zoniënwoud

Beste fietsers vrienden en vriendinnen,

vandaag ben ik gaan mountainbiken in het Zoniënwoud. Het woud is een favoriete plaats voor wandelaars, joggers, fietsers, mountainbikers en ruiters. Er is een uitgebreid MTB-netwerk. Ik leerde het Zoniënwoud kennen tijdens mijn internaat in Brussel in de jaren 1980. 

Toendertijd deden we daar met ’t school dikwijls aan afstandslopen...maar  i.p.v. de vooropgestelde 10 km hadden we soms 15 km in de benen of nog meer...omdat we verdwaald waren geraakt J ! Ja, toen was er nog geen sprake van Mio of Garmin
Ik voelde al ’n tijdje heimwee en wou nog eens proeven van die glooiende beukendreven, die schilderachtige holle wegen...het lijkt soms een sprookjesbos... het kreeg de prachtige bijnaam “beukenkathedraal”, meer dan 4000 hagroot, dé groene long van Brussel.
Op “routeyou” had ik een route gevonden van 57 km. Mijn buurman Raf, generatiegenoot van onzen Oscar – nie pleujen ! - een fervent mountainbiker, was direkt kandidaat om die route mee te verkennen. De route opgeslagen in de Garmin en weg waren we… Raf met zijn nieuwe Giant en ik met mijn Haibike.
We startten te St-Genesius-Rhode, naast Chaussée de Waterloo in de Drève Saint-Michel. We reden dwars door het bos o.m. langs de oude pittoreske paardenrenbaan van Hoeilaart, langs Watermaal Bosvoorde en de Welriekende Dreef naar het “Kapucinnebos”, verder langs de mooie vijvers in Tervuren. De route is golvend…maar zalig... bij wijlen puur genieten !!!
Na een kleine drie uur waren we terug aan het beginpunt- niet vermoeid maar euforisch en blij !! het was de moeite !! 

Ik wou jullie deze mooie tocht niet onthouden. De route kan je hier bekijken en/of downloaden 

of op garmin connect :

Als er iemand zin heeft om eens in die mooie natuur te gaan fietsen, ik wil je gids zijn  J
Meer toeristische info :

 

  Beste Stuurkens, ondertussen is 2021 gestart, hopelijk voor iedereen op een goede manier. Ondertussen hebben we niet stilgezeten. Zoals ju...