donderdag 28 september 2017

De fietser, het slachtoffer ...


Nooit vielen er meer slachtoffers op de fiets



 1©ANP
Er vielen nog nooit zoveel slachtoffers op de fiets. Vroeger kwamen er vooral lichtgewonden bij, maar nu ook doden en zwaargewonden. Dat stelt het Rekenhof vast in een doorlichting van de fietspaden. “In dit tempo duurt het nog 50 jaar voor alle fietspaden klaar zijn.”
“De verkeersveiligheid verbetert, maar niet voor fietsers.” Het Rekenhof legt de vinger op de wonde in een kritisch rapport over de fietspaden. Daarin wordt een somber beeld geschetst van het Vlaamse fietsbeleid. Er vallen meer slachtoffers dan vroeger, er zijn onvoldoende deftige fietspaden en het aantal verplaatsingen met de fiets blijft status quo.
“Het aantal fietsslachtoffers lag nog nooit zo hoog als in 2014 tot 2016”, schrijft het Rekenhof. Vorig jaar raakte 19 procent meer fietsers gewond dan in 2010. Dat is opmerkelijk, want alleen bij fietsers en voetgangers gaat het de verkeerde richting uit. Bij auto’s, motoren en bromfietsen is het andersom. Resultaat is dat verkeersslachtoffers steeds vaker fietsers zijn: een op de vier.

Opnieuw meer doden

Wat opvalt is dat het aantal doden en zwaargewonden lange tijd afnam, maar de laatste jaren weer een knik omhoog maakt. De grootste stijging zit echter in de lichtgewonden, die sinds 1999 met 35 procent zijn gestegen. De voorbije twee jaar vielen er nooit zo veel lichtgewonden op de fiets. Sommige verkeersspecialisten linken die evolutie aan de opmars van de elektrische fiets.

SHARE

'Minister Weyts heeft de mond vol over fietsen, maar de investeringen blijven achter. Het resultaat is dat we gewoon blijven aanmodderen'

EVA VAN EENOO, WOORDVOERSTER FIETSERSBOND
Volgens de Fietsersbond ligt dat ook aan de achterstand op vlak van infrastructuur. “Minister Weyts (Ben, N-VA) heeft de mond vol over fietsen, maar de investeringen blijven achter”, zegt woordvoerster Eva Van Eenoo. "Het resultaat is dat we gewoon blijven aanmodderen."
Aan de populariteit van de fiets ligt het alvast niet. Terwijl de Vlaming op zondag graag een tochtje maakt, gebruikt hij amper voor 11 procent van de functionele verplaatsingen de fiets. Dat is minder dan vroeger en ver verwijderd van de doelstelling van 19 procent. De laatste drie jaar wint de fiets wel lichtjes aan populariteit op weg naar werk of school. “Dat is een signaal dat de evolutie is ingezet”, zegt Weyts.

Nog vijftig jaar


SHARE

'Als we mensen uit de file en op de fiets willen krijgen, moeten we dringend een versnelling hoger schakelen'

JORIS VANDENBROUCKE, SP.A-PARLEMENTSLID
Zelf benadrukt minister Weyts dat deze regering meer dan ooit investeert in fietsers. De vorige regering gaf ongeveer 90 miljoen euro per jaar uit aan fietspaden. Sinds 2014 gaat dat budget gestaag omhoog. “Als alles goed gaat, ronden we dit jaar de kaap van 100 miljoen euro. Dat is een historisch bedrag”, benadrukt Weyts. Niettemin erkent hij dat het rapport een wake-upcall is, zowel voor de Vlaamse overheid als voor de lokale besturen.
Dat de inspanningen niet volstaan, blijkt uit de analyse van het Rekenhof. Zo analyseert het Hof in zijn rapport welke inspanningen Vlaanderen heeft gedaan om het Bovenlokaal Fietsroutenetwerk (BFF) te realiseren. Dat is een netwerk van 12.000 kilometer fietspaden dat normaal in 2012 klaar moest zijn. “Elk jaar wordt 75 kilometer aan nieuwe fietspaden aangelegd. Nog 3.637 kilometer wacht op aanleg. In dit tempo duurt het dus nog bijna vijftig jaar voor we klaar zijn”, zegt het Rekenhof.
“Deze audit legt de pijnpunten bloot in het Vlaamse fietsbeleid”, reageert sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke. “Als we mensen uit de file en op de fiets willen krijgen, moeten we dringend een versnelling hoger schakelen.” Ook oppositiepartij Groen hoopt dat dit de regering “een duw in de goede richting” geeft.

  Beste Stuurkens, ondertussen is 2021 gestart, hopelijk voor iedereen op een goede manier. Ondertussen hebben we niet stilgezeten. Zoals ju...