dinsdag 2 juni 2020

Iedereen mecanicien

2: VOOR- & ACHTERDERAILLEUR AFSTELLEN

Topmateriaal verdient het om goed gesoigneerd te worden. Cycling Vlaanderen en Canyon loodsen je stap voor stap door de belangrijkste herstellingen en helpen je om je geliefde tweewieler in superconditie te houden.
 In dit tweede deel leren we je de voor- en achterderailleur perfect af te stellen. Zet samen met ons je eerste stappen als mecanicien!
Vooraleer je begint te sleutelen, moet je eerst weten welke schroefjes je allemaal ziet. De achterderailleur van je racefiets heeft drie stelschroeven: twee kort bij elkaar en een grotere schroef die wat uitpuilt. Je kan ze alle drie afzonderlijk in- en uitdraaien om je versnellingsapparaat nauwkeurig af te stellen. De twee die dicht bij elkaar staan, zijn de ‘L’ (low speed) en de ‘H’ (high speed). Deze schroefjes bepalen de uiterste grenzen van de achterderailleur. Als je de grenzen te ver afstelt, valt de ketting van de cassette. Stel je ze te klein in, dan zal je de uiterste tandwielen niet kunnen bereiken. Tot slot staat de derde schroef in voor de hoogte van de achterderailleur en de spanning erop.
BELANGRIJK: het afstellen van de achterderailleur kan enkel correct gebeuren als je pad correct staat. Is je pad krom? Dan moet je eerst dit probleem verhelpen vooraleer je de derailleur kan afregelen.

Lees verder :
https://cycling.vlaanderen/magazine/tips-iedereen-mecanicien-derailleurs-afstellen?fbclid=IwAR253K6hvtJ8cB-eds6I05yxP19FWBlTzpz4XJ6DoAYTmuaHzlTmSNLP-7s

  Beste Stuurkens, ondertussen is 2021 gestart, hopelijk voor iedereen op een goede manier. Ondertussen hebben we niet stilgezeten. Zoals ju...